Heel essentieel bij het beoefenen van elke sport is de warming-up. Helaas wordt deze belangrijke voorbereiding op de werkelijke inspanning zoals een wedstrijd of training vaak verwaarloosd. Vooral de recreatiesporters 'vergeten' een goede warming-up of beginnen er gewoon niet aan. Juist door deze benadering wordt het plezier dat men aan de actieve sport kan beleven aanzienlijk minder.
Medisch gezien staat het bovendien vast dat de kans op blessures groter wordt zonder warming-up. Warming-up is niet gelijk aan training. Ook voor een training is het voorbereiden belangrijk. Warming-up moet namelijk worden gezien als een geestelijke en lichamelijke voorbereiding op de te verrichten prestatie in welke tak van sport dan ook.
Er wordt als het ware heel geleidelijk naar het niveau gewerkt dat qua inspanning tijdens de wedstrijd voortdurend van het lichaam wordt verlangd. Een doelgerichte voorbereiding zal bovendien een beter wedstrijd resultaat of hoger trainingseffect opleveren.

Populair gezegd zorgt een goede W.U. ervoor dat de totale lichaamstemperatuur (38°C) wordt verhoogd, waardoor er een toename van bloedtoevoer en zuurstof naar de spieren ontstaat. In rust is het bloed transport aanzienlijk geringer. Wanneer de spier door een geleidelijke inspanning gaat werken, worden vooral de kleinere bloedvaten wijder, waardoor de bloed- en zuurstof toevoer groter wordt. 

Energie
Door deze inspanningen komt energie vrij in de vorm van warmte die verbetering van het functioneren van de spieren tot gevolg heeft. Daardoor ontstaat kans op een betere prestatie tijdens het sporten. Zou de belasting van de spieren te snel worden opgevoerd, dan vindt het bloed transport naar de spieren, die daar om vragen, te traag plaats waardoor u 'in problemen' kunt raken (uitputting, geen reflexen).

Het is van belang om de jeugd dit direct aan te leren zodat dit een vast onderdeel word van de training/wedstrijd voorbereiding.
De meeste oefeningen zijn arm en schouder bewegingen.
Aangezien de schouder in de handboogsport het leeuwendeel van het werk doet is hier extra aandacht aan geven.



De onderrug en de heupen mogen natuurlijk niet vergeten worden.